Plastyczne i techniczne PDF Drukuj Email
Wpisany przez dh. Buchcia   
Środa, 16 Styczeń 2008 01:00

  

 

DEKORATORKA / DEKORATOR

1.      Zbieram różne motywy zdobnicze, wzory, ozdobne litery, ilustracje (np. wycinam z czasopism), plakietki lub nalepki ozdobne.

2.      Dekorowałam scenę na przedstawienie, salę na bal lub uroczystość szkolną.

3.      Zrobiłem wycinankę lub inną ozdobę.

4.      Uczestniczyłem w wykonywaniu wystroju zuchówki, klasy.

5.      Przygotowywałem gazetkę ścienną.

6.      Zrobiłem ozdobne okładki na książkę lub zeszyt.

7.      Ułożyłem przedmioty na wystawie w zuchowym sklepiku lub na organizowanym przez naszą gromadę kiermaszu lub wystawie.

8.      Wymyśliłem logo lub ekslibris gromady

9.      Ułożyłem kwiaty.

10.   Przygotowałem stół do posiłku.

11.   Zaprojektowałem i zrobiłem kartkę do kroniki

12.   Zaprojektowałem i wykonałem domek dla lalek. 

 

Uwagi:

Sprawność „dekoratora” przeznaczona jest dla zuchów, które lubią dekorować miejsca, w których są. Robią to ze smakiem, czysto. Potrafią zaplanować urządzenie pokoju, chętnie dekorują pomieszczenia. Zdolności zucha w tej dziedzinie można wykorzystać podczas urządzania zuchówki, klasy i na koloni zuchowej. zuch dekorator chętnie pomoże przy przygotowaniu wystawy prac.

 

Zuchom, które chcą poszerzyć swoje umiejętności w tej dziedzinie można polecić sprawność „plastyka“, „rzeźbiarza“. 

 

  

 

KRONIKARZ

1.       Jestem dobrym obserwatorem, prowadzę dziennik (pamiętnik), w którym odnotowuję najważniejsze wydarzenia.

2.       Znam dzieje baśniowego kronikarza Koszałka - Opałka.

3.       Zanotowałem trzy ważne wydarzenia z życia mojej gromady.

4.       Piszę czysto i czytelnie.

5.       Opowiedziałem nowemu zuchowi, koledze lub gościowi o kronice naszej gromady.

6.       Przez miesiąc systematycznie pomagałem w prowadzeniu kroniki.

7.       Wykonałem okładkę ochronną na kronikę, lub pojemnik na nią albo przeprowadziłem renowacje kroniki.

8.       Zaprezentowałem wykorzystane przez siebie różne techniki pisma i zdobienia. 

 

Uwagi:

Sprawność „kronikarza” przeznaczona jest dla zuchów, które lubią zapisywać i ilustrować mijające zdarzenia. Działania zucha – „kronikarza“ łatwo włączyć do działań gromady. Zuch może pełnić funkcję pomocnika kronikarza w gromadzie, na biwaku czy kolonii zuchowej.

 

Zuch zdobywający sprawność „kronikarza” może podczas zdobywania sprawności „krasnoludka” opowiedzieć gromadzie o dziejach Koszałka – Opałka lub innych (nie baśniowych) kronikarzach i ich pracy. 

 

 

  

 

MISTRZYNI / MISTRZ ORIGAMI

1.      Wiem, skąd wywodzi się orgiami.

2.      Umiem korzystać z książek o sztuce orgiami. Gromadzę ilustrację, opisy nowych figur.

3.      Znam podstawy origami (bazy wyjściowe, np. lody).

4.      Nauczyłem inne zuchy składać 3 figury.

5.      Wymyśliłem własną figurę.

6.      Stale poszerzam kolekcję własnoręcznie wykonanych prac.

7.      Zorganizowałem wystawę swoich prac.

8.      Upiększyłem swój pokój (zuchówkę, wybrane miejsce) własnoręcznie wykonanymi figurami.

9.      Podczas teatru wykorzystałem lalki wykonane technika origami.

10.   Zorganizowałem konkurs na najładniejszą i najciekawszą figurę.

11.   Wykonałem techniką origami upominek dla kogoś bliskiego. 

 

Uwagi:

Sprawność ta uczy zucha cierpliwości, dokładności, wyrabia sprawność manualną, uczy precyzji wykonania, rozwija wyobraźnię i pomysłowość. Można ją wykorzystać podczas zdobywania sprawności „Święty Mikołaj”, „aktor” czy „artysta”. 

 

  

 

MISTRZYNI ROBÓTEK RĘCZNYCH

1.      Wykonałam robótki z różnego rodzaju materiałów.

2.      Zrobiłam dla siebie lub kogoś szalik lub inny włóczkowy upominek.

3.      Wykonałam serwetkę według wzoru (wymyślonego przez siebie lub podpatrzonego).

4.      Gromadzę wzory i pomysły robótek ręcznych z rożnych materiałów.

5.      Znam przynajmniej jeden ze sposobów nabierania oczek, robienia łańcuszka, słupków. Potrafię określić i wykonać kilka rodzajów ściegów (francuski, pończoszniczy, ściągaczowy). Umiem rozpoznać rodzaj włóczki.

6.      Dobrałam włóczkę i druty lub szydełko do planowanej robótki.

7.      Znam prasę, w której ukazują się pomysły robótek ręcznych.

8.      Wykonałem coś pożytecznego do zuchówki. 

 

Uwagi:

Sprawność uczy zucha cierpliwości, dokładności, wyrabia zmysł estetyki, sprawność manualną. Zuch może wykazać się zdolnościami podczas zdobywania sprawności „Święty Mikołaj”, „krawiec”. Osobą, która pomoże zuchowi zostać mistrzynią robótek ręcznych, może być mama lub babcia. 

 

  

 

MIŁOŚNICZKA / MIŁOŚNIK SZTUK PLASTYCZNYCH

1.      Interesuję się malarstwem, rzeźbą lub inną dziedziną sztuk plastycznych.

2.      Byłem w kilku muzeach, galerii sztuki, zbieram przewodniki po wystawach.

3.      Oglądałem albumy o sztuce. Jeden z nich pokazałem kolegom na zbiórce.

4.      Opowiedziałem kolegom o moim ulubionym dziele lub twórcy.

5.      Zbieram wiadomości o interesujących mnie dziełach.

6.      Znalazłem w czasopiśmie dla dzieci artykuł o malarzu, rzeźbiarzu, wystawie itp. Opowiedziałem o nim moim kolegom.

7.      Namalowałem reprodukcję mojego ulubionego obrazu lub wykonałem replikę ulubionej rzeźby. 

 

Uwagi:

Sprawność przeznaczona jest dla zuchów interesujących się sztuką - plastyką (malarstwem, rzeźbą), posiadających wiedzę „teoretyczną” z tej dziedziny. Zadania najłatwiej wpleść podczas zdobywania przez gromadę takich sprawności jak „zaczarowana paleta”, „archeolog”, „Egipcjanin”. „wszędobylski”, „mój region” itp.

 

Aby nadal rozwijać zainteresowania zucha w tej dziedzinie, można wskazać mu sprawności plastyczne, np. „dekorator”, „rzeźbiarz”, „plastyk”. 

 

  

 

MISTRZYNI / MISTRZ MAKRAMY

1.      Wiem, co to jest makrama i do czego można ją wykorzystać.

2.      Umiem wiązać przynajmniej trzy węzły i zastosować je do wykonania makramy.

3.      Potrafię dobrać odpowiedni sznurek, wełnę, aby wykonać makramę.

4.      Umiem korzystać z rysunków o sztuce makramy.

5.      Nauczyłem inne zuchy podstawowego węzła makramy.

6.      Wymyśliłem własny węzeł przydatny do zastosowania w makramiarstwie.

7.      Zorganizowałem wystawę własnych prac.

8.      Wykonałem element zdobnictwa do wykorzystania w zuchówce. 

 

Uwagi:Sprawność Mistrz makramy jest przeznaczona dla zuchów lubiących zajęcia manualne, pozwala rozwijać zdolności praktyczne i poczucie estetyki.

 

Wykonane przez dzieci prace można wykorzystać do wystroju zuchówki, obrzędowości na kolonii zuchowej itp.

 

Aby nadal rozwijać zainteresowania zucha w tej dziedzinie można wskazać mu inne sprawności twórcze: Plastyk, Dekorator, Miłośnik sztuk plastycznych.  

 

  

 

MODELARZ

1.      Sklejam modele z papieru, sklejki, tworzywa.

2.      Stworzyłem własna kolekcje prac.

3.      Znam i stosuje odpowiednie rodzaje klejów.

4.      Korzystam z literatury fachowej („Mały Modelarz”)

5.      Zorganizowałem wystawę własnych prac i swoich kolegów.

6.      Opowiedziałem kolegom o etapach powstawania modelu.

7.      Stworzyłem własny model. 

 

UwagiSprawność „modelarza” kształtuje cierpliwość, zdolności manualne i wytrwałość. Zuch zdobywający tę sprawność może uczestniczyć w działaniach kółka modelarskiego, może również sam uczyć się sklejać. 

 

  

 

PLASTYCZKA / PLASTYK

1.      Wiem, co oznaczają słowa: oryginał, reprodukcja, galeria, paleta, krytyk.

2.      Wykonałem cztery pracę różnymi technikami plastycznymi.

3.      Odwiedziłem galerię lub muzeum sztuki.

4.      Brałem udział w konkursie „kredą na asfalcie”.

5.      Wykonałem 5 kartek do kroniki gromady.

6.      Wykonałem plakat dla potrzeb gromady.

7.      Wyrzeźbiłem w dowolnym materiale pracę.

8.      Z wycinków z czasopism wykonałem mój album sztuki.

9.      Zaprojektowałem kostium lub maskę na bal gromady.

10.   Zorganizowałem dla swojej szóstki konkurs rysunkowy.

11.   Zapoznałem innych z rodzajami technik plastycznych, nauczyłem wybranej techniki.

12.   Stosuję różne techniki plastyczne przy upiększaniu swojego pokoju, dbam o estetykę wnętrza.

13.   Pomogłem lub wykonałem własnoręcznie scenografię do spektaklu szóstki czy gromady. 

 

Uwagi:

Zuch zdobywając sprawność ma możliwość wykazania się swoimi plastycznymi zdolnościami, rozwija swoje poczucie estetyki, zdolności manualnych, uczy się organizacji warsztatu pracy. Poprzez pomoc lub własnoręczne wykonanie prac będzie mógł zadbać o wystrój zuchówki, przyczynić się do ulepszenia szaty graficznej gazetki lub kroniki. Podczas zbiórek drużynowy na pewno chętnie wykorzysta takiego plastyka do zorganizowania konkursów, pokazów technik plastycznych czy podczas zdobywania sprawności „aktora”. Sprawność ta wyzwala drzemiące w dzieciach możliwości tworzenia nawet „z niczego”, według własnej wyobraźni. Na pewno zuchowa galeria będzie czymś czym warto się pochwalić przed innymi szóstkami czy gromadami.

 

Aby nadal rozwijać zainteresowania zucha w tej dziedzinie, można wskazać mu sprawności plastyczne np. „dekorator”, „rzeźbiarz”, „miłośnik sztuk plastycznych”. 

 

  

 

RZEŹBIARKA / RZEŹBIARZ

1.      Byłem w pracowni rzeźbiarza, kamieniarza, garncarza.

2.      Znam rodzaje technik rzeźbiarskich (rzeźba, płaskorzeźba, rytownictwo). Wykonałem kilka prac tymi technikami.

3.      Rzeźbiłem w glinie, plastelinie, masie solnej, papierowej, gipsie, kamieniu, drewnie, mydle, korze, śniegu lub piasku.

4.      Byłem na wystawie prac rzeźbiarskich.

5.      Znam rzeźby, płaskorzeźby znajdujące się w najbliższej okolicy.

6.      Brałem udział w konkursie rzeźbiarskim.

7.      Robiłem figurki z żołędzi, kasztanów.

8.      Urządziłem wystawę swoich prac.

9.      Zorganizowałem kurs rzeźbienia w wybranym materiale. Pokazałem, jak bezpiecznie posługiwać się narzędziami. 

 

Uwaga:

Sprawność „rzeźbiarza” w znacznym stopniu przyczynia się do rozwoju sprawności manualnej zucha, uczy go bezpiecznego stosowania różnych narzędzi i materiałów. Wykształca zmysł estetyczny, poczynając od zachowania czystości na stanowisku pracy a kończąc na nauce właściwych proporcji. Zuch ma możliwość zaznajomienia się z możliwościami stosowania konkretnych materiałów choćby w życiu codziennym.  

 

Zuch może poszerzyć swoje umiejętności w tej dziedzinie zdobywając sprawności plastyczne np. „dekorator”, „miłośnik sztuk plastycznych”, „plastyk”.

 

Zmieniony: Czwartek, 17 Styczeń 2008 19:51