Sprawności drużyn specjalnościowych - jeździeckie i kawaleryjskie |
![]() |
![]() |
![]() |
Wpisany przez dh. Buchcia | ||||
Niedziela, 15 Lipiec 2007 01:00 | ||||
Strona 1 z 2 SANITARIUSZKA WETERYNARYJNA/SANITARIUSZ WETERYNARYJNY ** 1. Poznała/ał dokładnie budowę kostnoszkieletową konia i położenie najważniejszych narządów wewnętrznych. 2. Potrafi zmierzyć temperaturę, tętno i liczbę oddechów konia, zna ich prawidłowe wartości. 3. Udzieliła/ił pierwszej pomocy w przypadku zranienia konia, ochwatu, morzyska (kolki). 4. Zna skład apteczki weterynaryjnej i podstawowe leki i maści, zna ich zastosowanie.
WETERYNARZ *** 1. Zna dokładną budowę konia (szkielet, położenie narządów). 2. Potrafi udzielić pierwszej pomocy przy zranieniu, ochwacie, kolce, zmierzyć temperaturę, tętno i liczbę oddechów. 3. Przygotowała/ał pacjenta i środki potrzebne do zabiegu przed przybyciem lekarza. 4. Pełniła/ił służbę weterynaryjną na obozie.
Sprawność mistrzowska lub odznaka/uprawnienie: Projektowana Odznaka Ratownika Weterynaryjnego PZJ. SZERMIERZ * 1. Dobrze jeździ konno. 2. Poznała/ał rodzaje białej broni i techniki władania nią, zademonstrowała/ał podstawowe pchnięcia (pieszo). 3. Poznała/ał zasady bezpieczeństwa i przepisy sportowe władania białą bronią. 4. Swoje umiejętności zaprezentowała/ał zastępowi/drużynie. 5. Historię wybranego pułku kawalerii II RP przedstawiła/ił w ciekawej formie klasie, drużynie lub zastępowi.
LANSJER ** 1. Bardzo dobrze jeździ konno. 2. Poznała/ał budowę, zastosowanie i rodowód lancy. Zna kilka wzorów szabel. 3. Przygotowała/ał pokaz władania lancą dla swojego środowiska (drużyny, szczepu), prezentując prawidłowe pchnięcia i zasłony, pomagała/ał w szkoleniu jeździeckim i nauczyła/ył władania lancą swój zastęp. 4. Rozróżniła/ił proporczyki 40 pułków kawalerii 20-lecia. 5. Przedstawiła/ił w ciekawy sposób na szerszym forum (np. w formie strony www, spotkania w domu kultury) historię wybranego pułku kawalerii, uzasadniając swój wybór i korzystając ze źródeł.
SZWOLEŻER *** 1. Opanowała/ał podstawowe ćwiczenia woltyżerskie. 2. Poznała/ał budowę szabli i zasady walki z konia: cięcie łóz w cwale, cięcie glinianej gomóły, cięcie z góry w prawo, w prawo od ucha, z dołu i z góry w lewo. Opanowała/ał pchnięcia i zasłony. 3. Złożyła/ył egzamin składający się z pokazu władania szablą konno i woltyżerki. 4. Przygotowała/ał młodszych kolegów do zdobycia sprawności „szermierza” lub „lansjera”. Nauczyła/ył ich musztry z szablą pieszo. 5. Potrafi prawidłowo stroczyć i założyć na konia rząd wojskowy (szeregowego) wz. 36. POMOCNIK PODKUWACZA * 1. Poznała/ał zasady postępowania w przypadku gnicia strzałki i obluzowania podków. 2. Poznała/ał rodzaje podków i ich przeznaczenie oraz zasady prawidłowego podkuwania koni. 3. Pomagała/ał podczas rozczyszczania kopyta konia wykonując polecenia podkuwacza (kowala), umie prawidłowo trzymać nogi konia.
PODKUWACZ ** 1. Poznała/ał budowę anatomiczną końskiego kopyta i występujące w nim nieprawidłowości oraz zasadę narastania rogu kopytnego. 2. Uczestniczyła/ył w podkuwaniu koni zdejmując stare podkowy, prawidłowo rozczyszczając kopyto. 3. Nauczyła/ył młodszych harcerzy i harcerki zasady trzymania nóg do podkuwania i pielęgnacji kopyt.
KOWAL *** 1. Zna budowę anatomiczną końskiego kopyta. 2. Poznała/ał narzędzia kowalskie i nauczyła/ył się nimi posługiwać. 3. Nauczyła/ył młodszych harcerzy zasad obchodzenia się z końskimi kopytami podczas podkuwania (rozczyszczanie, zdejmowanie starych podków). 4. Podkuła/podkuł samodzielnie dwie nogi konia (pod okiem fachowca!), prawidłowo dobierając rozmiar podkowy. STAJENNA/STAJENNY * 1. Poznała/ał podstawowe zasady bezpieczeństwa pracy przy koniach. 2. Rozróżniła/ił stanowisko i boks, omawiając ich wady i zalety, potrafi je prawidłowo pościelić. 3. Poznała/ał zasady żywienia koni. 4. Pielęgnowała/ał konia, czyszcząc i siodłając go, zadając paszę i pojąc wg przyjętej kolejności, ścieląc stanowisko, sprzątając stajnię.
MASZTALERZ ** 1. Poznała/ał pasze stosowane w żywieniu koni i potrafi prawidłowo ułożyć dzienną dawkę pokarmową w zależności od pracy wykonanej przez konia. 2. Poznała/ał zagadnienia z zakresu hodowli koni: najważniejsze rasy hodowlane w Polsce i na świecie, okres trwania ciąży u konia, termin przeprowadzania stanówki i odsadzania źrebiąt. 3. Zna podstawowe narowy i nałogi u koni i potrafi im zapobiegać. 4. Współopiekowała/ał się koniem przez wyznaczony czas (czyszczenie, siodłanie, karmienie, pojenie, ścielenie boksu/stanowiska), zachowując zasady bezpieczeństwa.
KONIUSZY *** 1. Kierowała/ał pracą wachty stajennej na obozie lub w klubie. 2. Kierowała/ał żywieniem koni, stosując zasady zmian pasz (pod nadzorem instruktora). 3. Opiekowała/ał się jednym lub kilkoma końmi. 4. Brała/ał udział w ujeżdżaniu młodych koni pod siodłem lub w zaprzęgu.
ADEPTKA JEŹDZIECKA/ADEPT JEŹDZIECKI* 1. Poznała/ał budowę zewnętrzną, maści i odmiany koni. Wiedzę tę przekazała/ał swojemu zastępowi podczas zbiórki. 2. Zna zasady bezpieczeństwa podczas jazdy konnej i przebywania z końmi i stosuje je w praktyce. 3. Poznała/ał budowę siodła ogólnoużytkowego i rozróżnia typy nachrapników: polski, hanowerski i meksykański. 4. Czyściła/ił konia i prawidłowo zakładała/ał rząd jeździecki (siodło i ogłowie).Wie, jak zapobiec zapoprężeniu i grudzie. 5. Jeżdżąc konno prawidłowo trzymała/ał się w stępie i kłusie, potrafi anglezować na prawidłową nogę.
AMAZONKA/JEŹDZIEC ** 1. Poznała/al sposoby użytkowania, typy i rasy koni w Polsce. 2. Rozróżnia typy i rodzaje siodeł. 3. Pielęgnowała/ał konia czyszcząc go, przed i po jeździe. 4. Poznała/ał zasady poruszania się konno w terenie. 5. Kreśliła/ił figury na ujeżdżalni w każdym chodzie konia.
AMAZONKA DOSKONAŁA/JEŹDZIEC DOSKONAŁY *** 1. Potrafi udzielić pierwszej pomocy. 2. Wymieniła/ił główne regiony hodowli koni na świecie, poznała/ał zwyczaje, tradycje i piosenki jeździeckie. 3. Wykonała/ał wszelkie prace stajenne, pomagając przy żniwach lub zwózce siana, konserwując sprzęt jeździecki, zadając paszę i sprzątając stanowiska lub boksy koni. Nauczyła/ył zastęp podstawowych umiejętności w obsłudze koni. 4. Poznała/ał ważniejsze schorzenia koni, potrafi im zapobiec i udzielić pierwszej pomocy weterynaryjnej. 5. Wykonała/ał zwroty na przodzie i na zadzie, ustępowanie od łydki, branie przeszkody (do 100 cm), potrafi prowadzić konia kontrgalopem. Uwaga: Dodatkowe wymaganie dla dziewcząt: - zna budowę siodła damskiego (wskazane, by potrafiła na nim jeździć). Dodatkowe wymaganie dla chłopców: - zna budowę rzędu wojskowego wz. 36, potrafi go poprawnie stroczyć i założyć na konia, prawidłowo wsiadać i zsiadać na komendy.
Sprawność mistrzowska lub odznaka/uprawnienie: Odznaki jeździeckie PZJ SKÓRNIK * 1. Wyczyściła/ił, zmiękczyła/ył, zakonserwowała/ał skórzane elementy ekwipunku jeździeckiego. 2. Poznała/ał podstawowe narzędzia pracy rymarskiej (igły rymarskie, szydło, koń rymarski, nóż, dratwa, dziurkacz), posłużyła/ył się nimi. 3. Prawidłowo przygotowała/ał dratwę do szycia, szyła/ył na dwie igły. 4. Wszyła/ył oderwaną sprzączkę, wycięła/wyciął nową dziurkę w skórze. 5. Poznała/ał ogólną budowę siodła ogólnoużytkowego i rozróżniła/ił typy nachrapników: polski, hanowerski, meksykański.
CZELADNIK RYMARSKI ** 1. Połączyła/ył skórę różnymi sposobami. 2. Zszyła/ył rozerwany kantar lub uzdę, puśliska lub przystuły. 3. Poznała/ał różne rodzaje rzędów jeździeckich, rozróżnia różne rodzaje uprzęży. 4. Wykonała/ał najprostszy kantar dla konia (np. z taśmy, ze sznurka).
RYMARZ *** 1. Rozróżniła/ił różne rodzaje skóry, poznała/ał ich cechy i przeznaczenie. 2. Posługując się sprawnie narzędziami rymarskimi, połączyła/ył skórę nitami, zastosowała/ał jedną z technik zdobienia skóry. 3. Wykonała/ał kantar ze skóry, ozdobiła/ił go według własnego pomysłu. 4. Nauczyła/ył harcerzy prostych prac rymarskich. |
||||
Zmieniony: Niedziela, 15 Lipiec 2007 19:36 |