Sprawności drużyn specjalnościowych - lotnicze |
![]() |
![]() |
![]() |
Wpisany przez dh. Buchcia | ||||
Niedziela, 15 Lipiec 2007 01:00 | ||||
Strona 1 z 2 MODELARKA KARTONOWA/MODELARZ KARTONOWY * 1. Wyjaśnił, jakie siły działają na szybowiec w locie. 2. Wyważyła/ył i wyregulowała/ał latający kartonowy model szybowca, aby wykonał lot prosty. 3. Na modelu zademonstrowała/ał działanie sterów i lotek. 4. Wykonała/ał z papieru strzałę i gołębia oraz model latający szybowca z kartonu bez użycia kleju. 5. Brała/ał udział w zawodach kartonówek.
MODELARKA REDUKCYJNA/MODELARZ REDUKCYJNY ** 1. Rozpoznaje pięć najważniejszych typów polskich szybowców i 10 typów używanych w Polsce samolotów. 2. Wykazała/ał się znajomością nazw części samolotu, wyjaśniła/ił działanie sterów. 3. Zbudowała/ał latający model sylwetkowy (tj. o sylwetce istniejącego samolotu lub szybowca) z kartonu lub styropianu na procę lub na wędkę oraz brała/ał udział w zawodach akrobacji modeli. 4. Skleiła/ił estetycznie plastikowy model z gotowego zestawu oraz prawidłowo umieściła/ił na nim znaki i numery. 5. Wzięła/wziął udział w konkursie modeli samolotów z tworzyw sztucznych lub zademonstrowała/ał swe modele w zastępie.
MODELARKA KONSTRUKTORKA/MODELARZ KONSTRUKTOR*** 1. Rozpoznaje typy współczesnych szybowców, samolotów i śmigłowców polskiej konstrukcji i używanych w Polsce oraz najważniejsze zagraniczne. 2. Rozpoznaje rodzaje drewna i tworzyw sztucznych (styropian, polistyren, szkło organiczne), potrafi je kleić i obrabiać. 3. Zbudowała/ał trzy modele z drewna lub kartonu wiernie oddające wygląd samolotów lub skleił 5 modeli plastikowych, estetycznie i prawidłowo je malując. 4. Wykazując się znajomością zasad rysunku technicznego narysowała/ał plan samolotu, którego model zbudowała/ał, uzupełniając go o szczegóły konstrukcji i malowania wg fotografii. 5. Opowiedziała/ał o dziejach, konstrukcji i osiągnięciach samolotów, śmigłowców, szybowców, których modele zbudowała/ał. KONSTRUKTORKA LATAWCÓW/KONSTRUKTOR LATAWCÓW * 1. Rozpoznaje różne rodzaje latawców, wie, jaka jest konstrukcja każdego z nich i jakie miały zastosowanie dawniej i dziś. 2. Wyjaśniła/ił, jakie siły działają na latawce w locie i od czego zależy prawidłowy lot. 3. Potrafi wyregulować latawiec, aby prawidłowo wzbijał się w powietrze i latał. 4. Zbudowała/ał dwa latawce - płaski i skrzynkowy; zbudował wyciąg do latawca i go zastosowała/ał. 5. Uczestniczyła/ył ze swym latawcem w zawodach latawcowych, np. z okazji Święta Latawca.
RADIOMODELARKA/RADIOMODELARZ ** 1. Zna przynajmniej dwa systemy zdalnego sterowania; wie, czym one się charakteryzują. Wie, jaką rolę w urządzeniu zdalnie sterowanym spełniają przekaźniki elektromechaniczne, czujniki i silniki elektryczne. 2. Wyjaśniła/ił, gdzie i na jakich warunkach można uzyskać zezwolenie na budowę urządzeń nadawczo-odbiorczych do sterowania radiomodelarskiego. 3. Narysowała/ał i objaśniła/ił schemat blokowy jednokanałowego nadajnika i odbiornika sterowania falami radiowymi. 4. Zademonstrowała/ał na zbiórce zastępu lub drużyny funkcjonowanie zestawu zdalnego sterowania modeli, wyjaśniła/ił kolegom, na czym ono polega. 5. Przeprowadziła/ił pokaz akrobacji lotniczej z wykorzystaniem zestawu zdalnego sterowania.
KONSTRUKTORKA LOTNICZA/KONSTRUKTOR LOTNICZY *** 1. Opowiedziała/ał o kilku najnowszych osiągnięciach techniki lotniczej, różnych doświadczalnych rodzajach samolotów i różnych układach aerodynamicznych samolotów. Objaśniła/ił zasady lotu różnych rodzajów statków latających. 2. Wyjaśniła/ił, jaką rolę spełniają poszczególne elementy konstrukcyjne i urządzenia aerodynamiczne samolotów. 3. Objaśniła/ił, do czego służy wirnik ogonowy śmigłowca oraz jak się steruje śmigłowcem. Wyważyła/ył i wyregulowała/ał model o układzie nietypowym: kaczki lub bezogonowca. 4. Zbudowała/ał model latający o układzie nietypowym: kaczki lub bezogonowca. 5. Zbudowała/ał model doświadczalny własnego pomysłu dowolnego statku powietrznego (np. śmigłowiec, pionowzlot, samolot skróconego startu, poduszkowiec) lub ze specjalnymi urządzeniami aerodynamicznymi (sploty, zaburzacze, hamulce aerodynamiczne, interceptory zamiast lotek itp.) i zademonstrowała/ał jego działanie. MŁODY BALONIARZ * 1. Wyjaśniła/il zasady unoszenia się balonu w powietrzu oraz budowę balonu sportowego. 2. Rozpoznaje rodzaje balonów i zna ich zastosowanie. 3. Stosuje przepisy bezpiecznego wypuszczania balonów na ogrzane powietrze. 4. Zbudowała/ał razem z kolegami balon z bibułki na ogrzane powietrze. 5. Brała/ał udział w pokazie wypuszczania balonu na ogrzane powietrze lub w zawodach balonów.
TECHNIK BALONOWY ** 1. Opowiedziała/ał o dziejach baloniarstwa w Polsce i na świecie, wykazując się ich dobrą znajomością. 2. Rozpoznała/ał różne rodzaje balonów oraz wykazał się znajomością ich budowy, teorii lotu oraz sposobów kierowania nimi. 3. Wykazała/ał się umiejętnością obsługi balonu na ogrzane powietrze przy starcie. 4. Brała/ał czynny udział w przygotowaniach do wzlotu balonu. 5. Jako pasażer wykonała/ał lot balonem na ogrzane powietrze. 6. Sprawność mistrzowska lub odznaka/uprawnienie: uprawnienia kolejnych klas pilotów i mechaników balonowych wg przepisów Urzędu Lotnictwa Cywilnego i Aeroklubu Polskiego ASPIRANT SZYBOWCOWY * 1. Omówiła/ił najważniejsze fakty z historii sportu szybowcowego i największe osiągnięcia w tej dziedzinie. 2. Wie, w jakich konkurencjach odbywają się szybowcowe loty wyczynowe, zna nazwiska polskich szybowników, zdobywców Medalu Lilienthala. 3. Wyjaśniła/ił, jakie wymagania pod względem zdrowia, cech psychicznych i cech charakteru stawiane są pilotowi. Zna i stosuje zasady higieny lotniczej. 4. Wie, jak wyglądają odznaki szybowcowe i jakie wymagania trzeba na nie spełnić. 5. Rozpoznaje rodzaje i typy szybowców produkowanych w Polsce. Prawidłowo nazwała/ał poszczególne elementy konstrukcji szybowca i potrafi określić ich rolę w czasie lotu szybowca lub modelu.
MŁODA SZYBOWNICZKA/MŁODY SZYBOWNIK ** 1. Wie, jakie siły działają na szybowiec w locie i jakie warunki sprzyjają lotom szybowcowym. W terenie lub na mapie wskaże, gdzie powstają prądy wznoszące. 2. Zna zasady bezpieczeństwa obowiązujące na starcie szybowcowym. Pełniła/ił funkcję dyżurnego i chronometrażysty na starcie. 3. Uczestniczyła/ył w wykładaniu, wyhangarowywaniu i transporcie szybowca, wykładaniu znaków startowych i przygotowywaniu szybowca do lotu – samodzielnie podpinała/al linę holowniczą i wypuszczała/ał szybowiec przy starcie. 4. Zapoznała/ał się z przynajmniej jedną książką o tematyce szybowcowej. 5. Wykonała/al lot pasażerski szybowcem.
Sprawność mistrzowska lub odznaka/uprawnienie: Uprawnienia kolejnych klas pilotów i mechaników szybowcowych wg przepisów Urzędu Lotnictwa Cywilnego i Aeroklubu Polskiego. ASPIRANT LOTNICZY * 1. Wymieniła/ił wymagania zdrowotne i psychiczne stawiane lotnikom. Zna warunki przyjęcia na szkolenia lotnicze (wiek, wykształcenie) i główne rodzaje pracy w lotnictwie. 2. Zna nazwy głównych części samolotu. 3. Rozpoznaje polskie odznaki lotnicze cywilne i wojskowe. 4. Potrafi poruszać się po lotnisku zgodnie z obowiązującymi zasadami i rozpoznaje znaki startowe. 5. Odbyła/ył lot pasażerski samolotem sportowym lub turystycznym.
MŁODY LOTNIK ** 1. Określiła/ił nawigacyjną prędkość, meteorologiczny kierunek i prędkość wiatru oraz możliwości latania w danych warunkach. 2. Zna przeznaczenie dźwigara, kesonu, wręgi, żebra, okucia i pokrycia. 3. Scharakteryzuje różnice w konstrukcji kratownicowej i półskorupowej. 4. Zademonstruje ruchy sterami samolotu i opisze główne przyrządy pokładowe. 5. Wskaże podstawowe typy silników lotniczych oraz najpopularniejszych producentów. Sprawność mistrzowska lub odznaka/uprawnienie: Uprawnienia kolejnych klas pilotów i mechaników samolotowych wg przepisów Urzędu Lotnictwa Cywilnego i Aeroklubu Polskiego OBSERWATORKA LOTNICZA/OBSERWATOR LOTNICZY * 1. Rozpoznaje zasadnicze rodzaje statków powietrznych, zna ich prawidłowe nazwy oraz podział samolotów według ich przeznaczenia i budowy. 2. Zna meteorologiczne warunki odbywania lotów dziennych i nocnych, zasady obserwacji nieba oraz zasadę działania urządzeń radiolokacyjnych. 3. Zna sygnały alarmowe obrony cywilnej oraz wie, jak się zachować po ich usłyszeniu. 4. Zmierzyła/ył wysokość lotu samolotu za pomocą lornetki polowej oraz ocenił „na oko” w przybliżeniu wysokość, na jakiej leci samolot, jego prędkość i kierunek lotu. 5. Potrafi rozpoznać najważniejsze polskie i zagraniczne samoloty (co najmniej 15 typów) cywilne i wojskowe oraz rozróżnić znaki rozpoznawcze i rejestracyjne samolotów przynajmniej 10 państw. Sprawność mistrzowska lub odznaka/uprawnienie: Patent obserwatora lotniczego. Sprawność mistrzowska lub odznaka/uprawnienie: Patent aspiranta-nawigatora pokładowego. |
||||
Zmieniony: Niedziela, 15 Lipiec 2007 19:38 |