Za³±cznik nr 2
do Rozkazu Naczelnika ZHP L. 10/94 z 25 wrze¶nia 1994 r.

REGULANIM SPRAWNO¦CI ZUCHOWYCH

I. Sprawno¶æ zuchowa to okre¶lone programem umiejêtno¶ci i po¿±dane zachowania prze¿yte w zabawie.

1. Zespo³owe zdobywanie sprawno¶ci to aktywne uczestnictwo w zabawach gromady. Indywidualne zdobywanie sprawno¶ci to samodzielne podejmowanie dzia³añ w okre¶lonej dziedzinie. Zdobywanie sprawno¶ci s³u¿y ujawnianiu i rozwijaniu uzdolnieñ zuchów, uczy rzetelno¶ci w zabawie, umo¿liwia poznanie otaczaj±cego ¶wiata i æwiczenie po¿ytecznych w ¿yciu umiejêtno¶ci.

2. Program sprawno¶ci zdobywanej zespo³owo to zbiór pomys³ów do zabaw z zuchami, który sk³ada siê z trzech czê¶ci:
– zestawu zadañ objêtych tematem sprawno¶ci zapisanych w formie zabaw i skierowanych do zucha,
– zbioru podpowiedzi dla dru¿ynowego, które pomog± mu:

* dostrzec walory wychowawcze proponowanych zabaw,
* modyfikowaæ wymagania objête tematem sprawno¶ci w zale¿no¶ci od pory roku, charakteru i mo¿liwo¶ci gromady,

– podstawowej bibliografii dotycz±cej tematu sprawno¶ci.

3. Program sprawno¶ci zdobywanej indywidualnie to zbiór:
– proponowanych dzia³añ do samodzielnej realizacji przez zucha,
– podpowiedzi dla dru¿ynowego, które zawieraj± propozycje:

* mo¿liwo¶ci w³±czenia samodzielnych dzia³añ zucha do zabaw gromady,
* sposobów oceny (kontroli) przebiegu realizacji podjêtych przez zucha dzia³añ,
* dalszego wspierania rozwoju zainteresowañ zucha.

4. Pakiet zabaw zawartych w programie sprawno¶ci powinien sprzyjaæ:
– rozwojowi fizycznemu,
– rozwojowi umys³owemu,
– rozwojowi spo³ecznemu,
– rozwojowi duchowemu ka¿dego zucha.

Wp³yw ten mo¿e byæ rezultatem zarówno sposobu podej¶cia do zabawy i jej
organizacji, jak równie¿ samej tre¶ci zabawy.

II. Tryb zdobywania sprawno¶ci zuchowych

1. Zespo³owe zdobycie sprawno¶ci polega na aktywnym udziale zucha w zabawach gromady. W zdobywaniu sprawno¶ci nale¿y uwzglêdniæ:
– podjêcie w Krêgu Rady decyzji o tym, w co siê bêdziemy bawiæ, czyli o wyborze sprawno¶ci,
– wspóln± zabawê wynikaj±c± z programu danej sprawno¶ci,
– wspóln± zabawê z wykorzystaniem umiejêtno¶ci i istotnych elementów zbiórek, które umo¿liwiaj± podsumowanie cyklu i podjêcie decyzji o przyznaniu sprawno¶ci,
– indywidualne przyznanie sprawno¶ci ka¿demu zuchowi. Decyduj± o tym wszystkie zuchy wraz z przybocznymi i dru¿ynowym w Krêgu Rady,
– obrzêdowe nadanie sprawno¶ci po³±czone z wrêczeniem znaczka sprawno¶ci.

2. Indywidualne zdobycie sprawno¶ci polega na zrealizowaniu wybranych przez zucha dzia³añ oraz prezentacji w trakcie zbiórki wybranych wspólnie z dru¿ynowym efektów tych dzia³añ. W indywidualnym zdobywaniu sprawno¶ci nale¿y uwzglêdniæ:
– wybrane przez zucha sprawno¶ci i wspólne ustalenie z dru¿ynowym lub przybocznym zadañ wynikaj±cych z jej programu,
– wykonanie ustalonych zadañ. Realizacja tych zadañ jest wspierana przez dru¿ynowego lub przybocznego w zale¿no¶ci od potrzeb zucha,
– prezentacjê na zbiórce wybranych wspólnie z dru¿ynowym zadañ i podjêcie wspólnej decyzji w Krêgu Rady o przyznaniu sprawno¶ci.

3. Sprawno¶ci mo¿na zdobywaæ zespo³owo lub indywidualnie pamiêtaj±c o dostosowaniu programu do przyjêtego sposobu realizacji.

4. Dziecko wstêpuj±ce do gromady uczestniczy w zdobywaniu sprawno¶ci i mo¿e j± mieæ przyznan± przed z³o¿eniem Obietnicy.

III. Zasady ogólne

1.
Podstawowy zestaw programów sprawno¶ci og³asza Naczelnik ZHP.
Programy sprawno¶ci wystêpuj± w dwóch grupach:
– realizowanych zespo³owo,
– realizowanych indywidualnie.

2. Zdobycie sprawno¶ci potwierdzane jest w ksi±¿eczce zucha oraz naszyciem znaczka sprawno¶ci na mundurze.

3. Dru¿ynowi, krêgi, namiestnictwa mog± tworzyæ programy nowych sprawno¶ci wraz ze znakiem graficznym. W celu upowszechniania programy tych sprawno¶ci po zatwierdzeniu w komendzie hufca nale¿y przes³aæ do G³ównej Kwatery ZHP.

 

 

Filtr tytułów     WyÅ›wietl: 
# Tytuł artykułu Autor Odsłony