Za³±cznik nr 2 REGULANIM SPRAWNO¦CI ZUCHOWYCH I. Sprawno¶æ zuchowa to okre¶lone programem umiejêtno¶ci i po¿±dane zachowania prze¿yte w zabawie.1. Zespo³owe zdobywanie sprawno¶ci to aktywne uczestnictwo w zabawach gromady. Indywidualne zdobywanie sprawno¶ci to samodzielne podejmowanie dzia³añ w okre¶lonej dziedzinie. Zdobywanie sprawno¶ci s³u¿y ujawnianiu i rozwijaniu uzdolnieñ zuchów, uczy rzetelno¶ci w zabawie, umo¿liwia poznanie otaczaj±cego ¶wiata i æwiczenie po¿ytecznych w ¿yciu umiejêtno¶ci. 2. Program sprawno¶ci zdobywanej zespo³owo to zbiór pomys³ów do zabaw z zuchami, który sk³ada siê z trzech czê¶ci: – zestawu zadañ objêtych tematem sprawno¶ci zapisanych w formie zabaw i skierowanych do zucha, – zbioru podpowiedzi dla dru¿ynowego, które pomog± mu: * dostrzec walory wychowawcze proponowanych zabaw, * modyfikowaæ wymagania objête tematem sprawno¶ci w zale¿no¶ci od pory roku, charakteru i mo¿liwo¶ci gromady, – podstawowej bibliografii dotycz±cej tematu sprawno¶ci. 3. Program sprawno¶ci zdobywanej indywidualnie to zbiór: – proponowanych dzia³añ do samodzielnej realizacji przez zucha, – podpowiedzi dla dru¿ynowego, które zawieraj± propozycje: * mo¿liwo¶ci w³±czenia samodzielnych dzia³añ zucha do zabaw gromady, * sposobów oceny (kontroli) przebiegu realizacji podjêtych przez zucha dzia³añ, * dalszego wspierania rozwoju zainteresowañ zucha. 4. Pakiet zabaw zawartych w programie sprawno¶ci powinien sprzyjaæ: – rozwojowi fizycznemu, – rozwojowi umys³owemu, – rozwojowi spo³ecznemu, – rozwojowi duchowemu ka¿dego zucha. Wp³yw ten mo¿e byæ rezultatem zarówno sposobu podej¶cia do zabawy i jej organizacji, jak równie¿ samej tre¶ci zabawy. II. Tryb zdobywania sprawno¶ci zuchowych 1. Zespo³owe zdobycie sprawno¶ci polega na aktywnym udziale zucha w zabawach gromady. W zdobywaniu sprawno¶ci nale¿y uwzglêdniæ: – podjêcie w Krêgu Rady decyzji o tym, w co siê bêdziemy bawiæ, czyli o wyborze sprawno¶ci, – wspóln± zabawê wynikaj±c± z programu danej sprawno¶ci, – wspóln± zabawê z wykorzystaniem umiejêtno¶ci i istotnych elementów zbiórek, które umo¿liwiaj± podsumowanie cyklu i podjêcie decyzji o przyznaniu sprawno¶ci, – indywidualne przyznanie sprawno¶ci ka¿demu zuchowi. Decyduj± o tym wszystkie zuchy wraz z przybocznymi i dru¿ynowym w Krêgu Rady, – obrzêdowe nadanie sprawno¶ci po³±czone z wrêczeniem znaczka sprawno¶ci. 2. Indywidualne zdobycie sprawno¶ci polega na zrealizowaniu wybranych przez zucha dzia³añ oraz prezentacji w trakcie zbiórki wybranych wspólnie z dru¿ynowym efektów tych dzia³añ. W indywidualnym zdobywaniu sprawno¶ci nale¿y uwzglêdniæ: – wybrane przez zucha sprawno¶ci i wspólne ustalenie z dru¿ynowym lub przybocznym zadañ wynikaj±cych z jej programu, – wykonanie ustalonych zadañ. Realizacja tych zadañ jest wspierana przez dru¿ynowego lub przybocznego w zale¿no¶ci od potrzeb zucha, – prezentacjê na zbiórce wybranych wspólnie z dru¿ynowym zadañ i podjêcie wspólnej decyzji w Krêgu Rady o przyznaniu sprawno¶ci. 3. Sprawno¶ci mo¿na zdobywaæ zespo³owo lub indywidualnie pamiêtaj±c o dostosowaniu programu do przyjêtego sposobu realizacji. 4. Dziecko wstêpuj±ce do gromady uczestniczy w zdobywaniu sprawno¶ci i mo¿e j± mieæ przyznan± przed z³o¿eniem Obietnicy. III. Zasady ogólne 1. Podstawowy zestaw programów sprawno¶ci og³asza Naczelnik ZHP. Programy sprawno¶ci wystêpuj± w dwóch grupach: – realizowanych zespo³owo, – realizowanych indywidualnie. 2. Zdobycie sprawno¶ci potwierdzane jest w ksi±¿eczce zucha oraz naszyciem znaczka sprawno¶ci na mundurze. 3. Dru¿ynowi, krêgi, namiestnictwa mog± tworzyæ programy nowych sprawno¶ci wraz ze znakiem graficznym. W celu upowszechniania programy tych sprawno¶ci po zatwierdzeniu w komendzie hufca nale¿y przes³aæ do G³ównej Kwatery ZHP.
|
|