Różności
Załącznik nr 2 REGULANIM SPRAWNOŚCI ZUCHOWYCH I. Sprawność zuchowa to określone programem umiejętności i pożądane zachowania przeżyte w zabawie.1. Zespołowe zdobywanie sprawności to aktywne uczestnictwo w zabawach gromady. Indywidualne zdobywanie sprawności to samodzielne podejmowanie działań w określonej dziedzinie. Zdobywanie sprawności służy ujawnianiu i rozwijaniu uzdolnień zuchów, uczy rzetelności w zabawie, umożliwia poznanie otaczającego świata i ćwiczenie pożytecznych w życiu umiejętności. 2. Program sprawności zdobywanej zespołowo to zbiór pomysłów do zabaw z zuchami, który składa się z trzech części: – zestawu zadań objętych tematem sprawności zapisanych w formie zabaw i skierowanych do zucha, – zbioru podpowiedzi dla drużynowego, które pomogą mu: * dostrzec walory wychowawcze proponowanych zabaw, * modyfikować wymagania objęte tematem sprawności w zależności od pory roku, charakteru i możliwości gromady, – podstawowej bibliografii dotyczącej tematu sprawności. 3. Program sprawności zdobywanej indywidualnie to zbiór: – proponowanych działań do samodzielnej realizacji przez zucha, – podpowiedzi dla drużynowego, które zawierają propozycje: * możliwości włączenia samodzielnych działań zucha do zabaw gromady, * sposobów oceny (kontroli) przebiegu realizacji podjętych przez zucha działań, * dalszego wspierania rozwoju zainteresowań zucha. 4. Pakiet zabaw zawartych w programie sprawności powinien sprzyjać: – rozwojowi fizycznemu, – rozwojowi umysłowemu, – rozwojowi społecznemu, – rozwojowi duchowemu każdego zucha. Wpływ ten może być rezultatem zarówno sposobu podejścia do zabawy i jej organizacji, jak również samej treści zabawy. II. Tryb zdobywania sprawności zuchowych 1. Zespołowe zdobycie sprawności polega na aktywnym udziale zucha w zabawach gromady. W zdobywaniu sprawności należy uwzględnić: – podjęcie w Kręgu Rady decyzji o tym, w co się będziemy bawić, czyli o wyborze sprawności, – wspólną zabawę wynikającą z programu danej sprawności, – wspólną zabawę z wykorzystaniem umiejętności i istotnych elementów zbiórek, które umożliwiają podsumowanie cyklu i podjęcie decyzji o przyznaniu sprawności, – indywidualne przyznanie sprawności każdemu zuchowi. Decydują o tym wszystkie zuchy wraz z przybocznymi i drużynowym w Kręgu Rady, – obrzędowe nadanie sprawności połączone z wręczeniem znaczka sprawności. 2. Indywidualne zdobycie sprawności polega na zrealizowaniu wybranych przez zucha działań oraz prezentacji w trakcie zbiórki wybranych wspólnie z drużynowym efektów tych działań. W indywidualnym zdobywaniu sprawności należy uwzględnić: – wybrane przez zucha sprawności i wspólne ustalenie z drużynowym lub przybocznym zadań wynikających z jej programu, – wykonanie ustalonych zadań. Realizacja tych zadań jest wspierana przez drużynowego lub przybocznego w zależności od potrzeb zucha, – prezentację na zbiórce wybranych wspólnie z drużynowym zadań i podjęcie wspólnej decyzji w Kręgu Rady o przyznaniu sprawności. 3. Sprawności można zdobywać zespołowo lub indywidualnie pamiętając o dostosowaniu programu do przyjętego sposobu realizacji. 4. Dziecko wstępujące do gromady uczestniczy w zdobywaniu sprawności i może ją mieć przyznaną przed złożeniem Obietnicy. III. Zasady ogólne 1. Podstawowy zestaw programów sprawności ogłasza Naczelnik ZHP. Programy sprawności występują w dwóch grupach: – realizowanych zespołowo, – realizowanych indywidualnie. 2. Zdobycie sprawności potwierdzane jest w książeczce zucha oraz naszyciem znaczka sprawności na mundurze. 3. Drużynowi, kręgi, namiestnictwa mogą tworzyć programy nowych sprawności wraz ze znakiem graficznym. W celu upowszechniania programy tych sprawności po zatwierdzeniu w komendzie hufca należy przesłać do Głównej Kwatery ZHP.
|
|